De achteruitlopende beursbezoeker
Enkele jaren geleden was ik voor een klant op een beurs aanwezig. Het was een druk bezocht beurs. Echter de stand waar wij de beschikking over hadden stond niet op een gelukkige plek. Wij stonden juist voor de uitgang. Als bezoekers langs de stand liepen was er al besloten om de beurs te verlaten en hadden ze nergens meer belangstelling voor. Een ongelukkiger plaats konden we ons dan ook niet voorstellen.
Na een lange dag met af en toe een geïnteresseerde. Ja af en toe kwam er toch wel iemand. Gelukkig maar want ander zou het wel een zeer dure beurs geweest zijn voor mijn klant. Kregen de mensen steeds meer haast om naar buiten te geraken. Zo kwam er een heer voorbijdraven met de bedoeling via de uitgang zijn weg elders te zoeken. In een ooghoek zag hij iets bewegen. Hij was onze stand al enkele meters voorbij. Stopte en, je gelooft het niet, hij kwam achteruit teruglopen om te kijken wat daar bewoog.
“Hé een 3D printer. Dat is interessant”.
We raakte aan de praat over de 3D printer. En hij liet de namen van zijn kinderen in diverse kleuren printen.
Terwijl wij het over de printertechnieken hadden was ik op zoek (via mijn ooghoeken) naar de standhouder. In eerste instantie zag ik hem niet, maar gelukkig zie ik hem. uiteindelijk. Met een seintje wenkte ik hem. En stelde onze bezoeker aan hem voor. Wat zij allemaal te bespreken hadden dat weet ik niet, dat zijn mijn zaken niet. Na afloop van de beurs wist de standhouder mij te verzekeren dat deze achteruitlopende bezoeker bijna zeker een goede klant van hem zou worden.
Conclusie:
Had er op dat moment geen 3D printer op die stand gestaan. Dan was die heer als volslagen onbekende en volledig onwetend deze stand in draf voorbij gelopen. En zijn weg naar elders voltooid. Mijn klant zou mogelijk een belangrijke klant misgelopen zijn zonder dat hij dat ooit te weten zou komen.